Met opgeheven hoofd de deur uit bij ontslag

Jos de Ridder Jos de Ridder 5 januari 2015 88

Bij ontslag of een arbeidsconflict is het meestal niet je eerste gedachte om een jurist in te schakelen. Toch is het vaak wel de juiste keuze, zo blijkt uit de reacties van onze klanten op Trustpilot.

In de reclamewereld is de frase ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’ een gevleugelde uitdrukking. De slogan die eind jaren tachtig werd gebruikt in een commercial van WC-eend staat inmiddels symbool voor het advies van een deskundige (al dan niet in een witte jas) waar hij zelf belang bij heeft. Om dit WC-eend-effect te voorkomen, vertellen we hier dus niet zelf waarom je bij ontslag of arbeidsconflict bij ons aan het juiste adres bent. Dat vertrouwen we liever toe aan Trustpilot.

Ervaringen zijn transparant

Trustpilot is een online platform waarop iedereen een account kan aanmaken om bedrijven, organisaties en websites te beoordelen aan de hand van een sterrensysteem, aangevuld met een motivatie. Op die manier krijgen potentiële klanten een transparant beeld van de hulp- en dienstverlening van een bepaald bedrijf. Ruim 97 procent van al onze beoordelingen op Trustpilot geeft ons vier dan wel vijf sterren (waarbij vijf het maximum is), wat neerkomt op een gemiddeld rapportcijfer van 9,5 (najaar 2018). In de motivatie van deze beoordelingen zit veel overlap, waardoor we een aantal generalisaties kunnen ventileren over wanneer en waarom wij een bruikbare partner zijn bij een arbeidsconflict.

Grote onrust

De gevallen zijn soms schrijnend. Mensen worden zonder pardon na dienstverbanden van 14, 20 en zelfs 38 jaar op straat gezet. In de meeste gevallen bracht dat grote onrust met zich mee. Het is niet meer dan normaal dat wanneer zo’n langdurig dienstverband ineens stopt, een mens aan zichzelf gaat twijfelen. Eén klant vertelt dat zijn gezin en wereld volledig op zijn kop werden gezet en een andere klant beschrijft het als de bodem die onder haar voeten verdween en het leek alsof er geen zekerheden meer bestaan. In die hoedanigheid namen ze vaak ten einde raad telefonisch of via e-mail contact op met ons voor een gratis ontslagadvies.

‘Ga iets leuks voor jezelf doen’

Wat veel klanten opvalt, is hoe snel er rust in het hoofd ontstaat zodra het contact met ons is gelegd. "Eindelijk iemand die objectief en to the point het probleem helder maakte", zo schrijft een klant op Trustpilot. Het is voor mensen erg fijn om een deskundige achter zich te hebben die volledig opkomt voor hun belangen, schrijft iemand anders. Klanten vinden het erg fijn dat iemand anders de honneurs waarneemt ten opzichte van de werkgever, zodat de situatie op de werkvloer niet in het geding komt. Iemand schrijft: “Wat me vanaf de eerste dag geruststelde, was dat Juridisch Platform tegen me zei: ‘Ga iets leuks voor jezelf doen, ik zorg dat het allemaal in orde komt.’ Er viel daadwerkelijk een last van mijn schouders. Wat een geruststelling.”

Juridische lingo

Het blijkt voor de betrokkenen erg prettig dat juridische zaken met de werkgever worden geregeld door iemand die er niet emotioneel bij betrokken is. "Het Juridisch Platform is realistisch naar de klant toe", zo schrijft iemand, "uiterst scherp op de feiten, gefocust op resultaat en met oog op de relatie." Gedupeerden vinden het vaak lastig om voor zichzelf te onderhandelen en ervaren het als prettig wanneer een instantie de dingen zo verwoordt zodat de juiste juridische snaar wordt geraakt.

De juiste toon

Tijdens het hele traject ervaren klanten veel behulpzaamheid vanuit onze zijde. "Steeds als er nieuwe ontwikkelingen waren, was er snel contact", schrijft een klant. "Ook wordt er goed geluisterd, zodat altijd de juiste toon wordt gekozen in de onderhandelingen bij de werkgever of voor de kantonrechter." Soms is die toon erop gericht om de verhoudingen tussen de partijen niet te schaden, terwijl de andere keer juist hard en scherp wordt onderhandeld om het maximale eruit te halen. Hoe dan ook, na een positieve tussenkomst van Juridisch Platform kunnen de meeste klanten met goede moed de toekomst tegemoet. Of zoals een klant schrijft: "Het Juridisch Platform wist het zakelijk voor mij af te handelen, zonder dat het onfrisser zou worden, zodat ik met opgeheven hoofd weg heb kunnen gaan."

Lees ook:

  • Zo houd je regie bij ontslag
  • Wanneer heb je de grootste kans om ontslagen te worden?

Reacties