Onzekere tijden in de financiële sector

Imke van Gardingen Imke van Gardingen 17 december 2012 3601

Steeds meer banken en financiële instellingen verleggen hun aandacht van eenvoudige diensten en producten voor particulieren naar de zakelijke markt. Ook gaat de aandacht naar meer winstgevende activiteiten, zoals beleggingen en beursgangen. Mede daardoor is de werkgelegenheid in deze sector fors afgenomen. En natuurlijk heeft ook in deze sector de financiële crisis veel invloed.

Consumenten, zowel zakelijk als particulier, houden de hand op de knip en bezuinigen ook op verzekeringen. Niet alles hoeft meer (dubbel) verzekerd te zijn. Het werk bij een financiële instelling, bank of verzekeraar wordt inhoudelijk steeds complexer en specialistischer. De onderlinge concurrentie tussen bedrijven in deze branche wordt alleen maar heviger. Kortom, het valt niet mee om je hoofd boven water te houden in de financiële branche.

En dat merken we natuurlijk ook bij het Juridisch Platform. Steeds meer medewerkers uit deze sector die wij spreken, zitten in een soort ‘functioneel vacuüm’. Zij voldoen, volgens de werkgever, niet meer aan de kwalificaties. Er ontstaan arbeidsconflicten of medewerkers worden in een intern verbetertraject gezet. Ontslag lijkt bijna onafwendbaar. En vaak zijn reorganisaties onvermijdelijk.

Uit eigen ervaring

Bij het Juridisch Platform begeleiden we maandelijks vele werknemers uit de financiële sector die in een arbeidsconflict- of (dreigende) ontslagsituatie terecht zijn gekomen. Een conflict, ontslag, reorganisatie, verstoorde arbeidsrelatie: we komen het allemaal tegen en kunnen hulp bieden.

De grootste toestroom is van werknemers van grootbanken waaronder de ING (Nationale Nederlanden), Rabobank, en ABN AMRO. Maar we staan ook werknemers van de kleinere banken, verzekeraars en financiële instellingen bij. Veel van deze mensen heb ik ook aan de telefoon en het verbaast me dat een groot deel zonder juridisch advies akkoord gaat met hun ontslag, bijvoorbeeld in de vorm van een reorganisatie. De vergoedingen in deze sector zijn namelijk relatief hoog.

Het raakt me als mensen door onzorgvuldigheid akkoord gaan met het beëindigen van hun ontslag en hierdoor in de financiële problemen komen. Ik ben er trots op als cliënten vanuit een moeilijke situatie, professioneel geholpen worden en daarmee een nieuwe basis leggen voor hun toekomst.

Bel nu met een jurist

Ons eerste advies is altijd gratis. Buiten openingstijden kun je een terugbelverzoek indienen of een e-mail sturen.

020-4689114 (gratis)

Maandag - Donderdag 08:00 - 21:00 u
Vrijdag 08:00 - 20:00 u
Zaterdag - Zondag Alleen e-mail
Laat je gratis terugbellen

Wij bellen je kosteloos op een dag en tijd waarop het jou schikt.

Recaptcha logo

Vaststellingsovereenkomst?

Heb je een beëindigings­overeenkomst ontvangen? Wij controleren binnen 4 uur of je kunt onderhandelen over betere voorwaarden en een hogere ontslagvergoeding.