Reorganisatie van Nationale Nederlanden
In economisch slechte tijden zijn bedrijven soms genoodzaakt tot reorganisaties en de daarmee gepaard gaande gedwongen ontslagen. Zo ook Nationale Nederlanden. In 2012 heeft Nationale Nederlanden bekend gemaakt ruim 1.350 van de ruim 6.000 te banen moeten schrappen.
Deze week is bekend gemaakt dat de eerste ronde van een grote reorganisatie binnen Nationale Nederlanden gaat beginnen. NN is in overleg met de bonden een Sociaal Plan overeengekomen. Hieruit blijkt dat de nadruk ligt op het herplaatsen van werknemers binnen of buiten de organisatie. Gedwongen ontslagen lijken echter onvermijdelijk.
Wat is een Sociaal Plan?
Een Sociaal Plan is een collectieve regeling waarin de voorzieningen zijn omschreven voor de werknemers die getroffen worden door de reorganisatie. In een Sociaal Plan is opgenomen op welke manier de sociale en financiële gevolgen van de reorganisatie worden opgevangen. De werkgever dient te allen tijde gedwongen ontslagen te voorkomen. Vaak is dit niet mogelijk. De vertrekkende werknemer kan dan aanspraak maken op de voorzieningen die het Sociaal Plan voorschrijft, zoals bijvoorbeeld een afvloeiingsregeling.
Ontslag met wederzijds goedvinden
In het kader van een Sociaal Plan geeft de werkgever vaak de voorkeur aan een beëindiging met wederzijds goedvinden. Deze beëindiging wordt vastgelegd in een zogeheten vaststellingsovereenkomst (VSO) of beëindigingsovereenkomst. Zo'n vaststellingsovereenkomst roept vaak veel vragen op.
- Is het Sociaal Plan wel goed toegepast?
- Is er ruimte voor betere voorwaarden?
- Wordt de juiste opzegtermijn in acht genomen?
- Heb ik wel recht op een WW-uitkering?
Wij helpen je met het beantwoorden van die vragen.
Juridische hulp bij reorganisatie
Bent je één van die werknemers van Nationale Nederlanden die ontslag is aangezegd? Of werk je voor een ander bedrijf dat in een reorganisatie een Sociaal Plan heeft opgesteld? Bel ons of laat je terugbellen voor een gratis adviesgesprek.
Bel nu met een jurist
Ons eerste advies is altijd gratis. Buiten openingstijden kun je een terugbelverzoek indienen of een e-mail sturen.
020-4689114 (gratis)
Maandag - Donderdag | 08:00 - 21:00 u |
Vrijdag | 08:00 - 20:00 u |
Zaterdag - Zondag | Alleen e-mail |